onsdag 16. mai 2012

Reklameanalyse - DnB NOR (Med George Clooney)

Hei lesere!
I de siste ukene har vi jobbet med emnet «Reklame». Vi har lært å se hvilke salgstriks ulike reklamer bruker for å fange seernes oppmerksomhet.  Ut ifra denne undervisningen, har vi da lært oss å skrive reklameanalyser.  I dette innlegget har jeg tenkt å skrive en analyse av DnB NOR sin George Clooney reklame.

Reklame kommer fra det latinske ordet «reclamare», som betyr å rope noe ut, og gjenta dette. Og det er jo akkurat det reklamen gjør. Det ropes ut fra alle de ulike produsentene om at nettopp deres produkt er det rette for deg å kjøpe enten det gjelder mobil, klær, parfyme eller bil. For å få deg til og "bite på kroken", benytter reklamen seg av virkemidler.  Og hvilke virkemidler DnB NOR reklamen bruker, er nettopp hva jeg tenker å gå nærmere innpå i denne analysen.

I denne reklamen bruker de kjendisknepet, de drar inn en kjendis som de fleste har hørt om eller drar kjennskap til. Dette medfører at du blir nysgjerrig med en gang du får med deg at en kjendis er med, og at du sannsynligvis vil klare å huske reklamen i ettertid (noe som er hva regissøren av reklamen ønsker å oppnå).  Reklamen er ment for å påvirke og overbevise.

Reklamen spiller også på følelser, for de får deg til å lure på hvordan det må være å våkne opp til George Clooney, og vi får innblikk i jentens følelser, og jenten er så klart i dypt sjokk. Jenten er ganske lettkledd, så vi kan også si at reklamen spiller på sex.

Reklamen spiller også på drømmer og håp, fordi vi ønsker å oppnå samme mål i livet som denne kvinnen. De fleste kvinner ville nok ikke hatt noe imot å våkne ved siden av George Clooney. En mann som både er veldig suksessfull og kjekk, men i slutten av reklamen blir man fortalt «Noen har flaks her i livet, for oss andre kan det være lurt å spare litt. S for sparing. DnB NOR din bank fra A til Å». Dette er en veldig humoristisk reklame. 

Etter min mening er denne reklamen den perfekte AIDA prinsippet:
Aida står for: Attention, Interest, Desire og Action;
Attention  å skape oppmerksomhet rundt et produkt (En kjendis er med).
Interest  å få publikum (oss) interessert i produktet  (Hvorfor er George Clooney med i en norsk reklamefilm?)
Desire  å skape et ønske om å eie produktet (Vi ønsker det samme som jenten i filmen får)
Action  å få publikum til å kjøpe produktet (Du går nå for å lage spareplanen som DnB NOR anbefaler)


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar