onsdag 4. januar 2012

Kamilla Systaddal - "bloggarfeil"

Kamilla Systaddal har skrevet et blogginnlegg, hvor hun enkelt og greit forklarer hva HUN syns er de verste bloggfeilene en person kan gjøre. Hun begynner raskt å ramse opp hvilke bloggfeil som irriterer henne mest, bloggfeil som gjør henne så irritert at hun rett og slett avslutter lesingen, for å legge den bloggen på is.

Hun starter raskt med hva som irriterer henne, det første hun starter med er; "Å svare på sin eigen blogg, dette er noko av det verste eg veit". Da jeg leste dette, undret jeg over hvorfor dette var så ille. Noe hun begrunnet, ifølge Kamilla er dette et tegn på overlegenhet og en lyst på flere kommentarer, slik at bloggen ser mer populær ut.

Jaha? Spør du meg, vil jeg ikke mene at man er selvgod av å kommentere sine egne blogginnlegg, så lenge noen andre har kommentert før deg. Det er jo høflig å svare på andre sine spørsmål, og om noen kommenterer noe du ser deg enig i, kan vel det være naturlig og respondere med "helt enig". Eller?

Kamilla fortsetter blogginnlegget sitt med aggressive meninger om andre bloggere sine feil, hun beskriver godt hvor irritert, flau og sint hun blir av ulike småting. Blandt annet MSN-smileys og skriftmål. Nå skal jeg ikke vinkle dette slik at det virker som at hun irriterer seg over bloggere som har et ulikt skriftmål enn henne, for slik er det ikke. Hun irriterer seg over personer hun vet bruker for eksempel Nynorsk, men velger å skrive på Bokmål istedet. Noe hun også mener er enkeltes måte for å prøve og promotere bloggene deres.

Personlig er jeg veldig enig i mye av det Kamilla skriver, MSN-smileys kan selv gå meg på nervene. Det å ha en diskusjon med noen som slutter annenhver setning med "^^ -> xD", da klarer ikke jeg å ta personen seriøst. Allikevel mener jeg Kamilla kunne skrevet litt mindre aggressivt. Det er riktig nok slik at blogg er en måte å uttrykke seg på, men blogg er også et sted andre kan lese dine innlegg. Mange vil nok oppfatte Kamilla som en aggressiv og kortluntet jente, om dette er det første innlegget de leser av henne.

Derfor mener jeg at dette ikke er det beste innlegget jeg har lest. For mye hat, kan skape avsmak..

4 kommentarer:

  1. Hei Adrian,
    synes bloggen din er fin og ryddig! Kanskje du kan rette opp navnet mitt (jeg bruker Å, ikke Aa)? Vil også gjerne at du skal legge til `etiketter´ som en "gadget" i høyre marg. Trenger du hjelp, er det nok mange som kan bistå ;-) Du begrunner meningene dine godt i dette innlegget og er flink til å gi uttrykk for egne meninger ved å bruke et språk som er godt tilpasset sjangeren. Det er lov til å være litt "muntlig" i språkbruken i en blogg. Vær oppmerksom på orddeling (blogginnlegg). Rediger gjerne teksten din og rett opp dettte. Argumentasjonen blir mer overbevisende når rettskrivingen er feilfri.

    SvarSlett
  2. Hei! Artig å google meg sjølv og finne dette innlegget. Eg skreiv "Bloggarfeil" for ein god del år sidan, då blogg ikkje var så populært som det er no. Då var det faktisk vanleg at "småbloggarar" svarte på kommentarar på den som stilte spørsmål sin blogg. Eg ser jo at i dag er det heilt annleis, og det hadde nok irritert meg no (hehe) om store bloggarar svara på kommentarar på alle andre sin blogg. Tidene har altså forandra seg.

    At det var for mykje hat er eg einig i, men det er jo fordi alt er sett på spissen. Eg hadde ein veldig liten blogg som (eg trudde) berre vennane mine las, så difor gjekk eg så hardt ut. Eg blir ikkje SÅ sint, eg overdreiv altså ganske mykje. No er resten av bloggen sletta, så det blir vanskeleg å finne att "tonen" som var over heile bloggen, men syns det var moro å finne eit innlegg om det.

    Elles lurer eg på korleis du fann innlegget? Er dette ein skuleblogg? Syns du skreiv om det på ein god måte.

    SvarSlett
  3. Stemmer :) Dette var et skoleprosjekt, som gikk ut på å svare på ditt blogginnlegg, husker ikke helt ordrett hva det gikk ut på, men var noe i den duren. Kanskje du har lagt merke til at mange andre har skrevet et blogginnlegg som går ut på noe lunde det samme?

    SvarSlett
  4. Ja, såg det etterkvart. Så spennande! (for meg, hehe)

    SvarSlett